Kto odpowiada za błędy księgowego?

Ogrom obowiązków związanych z zarządzaniem firmą sprawia, że przedsiębiorcy część z nich są skłonni powierzyć osobom wykwalifikowanym w danej dziedzinie lub firmom specjalizującym się w konkretnych usługach. Dzieje się tak często w przypadku prowadzenia księgowości – wielu przedsiębiorców korzysta z usług profesjonalnych biur rachunkowych lub zatrudnia księgowych, by nie martwić się o właściwe wyliczenie podatków. Czasem jednak i profesjonalistom zdarza popełnić się błędy. Kto odpowiada za błędy księgowego i jakie mogą być ich konsekwencje?

Właściciel każdego przedsiębiorstwa jest zobowiązany do prowadzenia księgowości. Oznacza to, że musi zadbać o regularne prowadzenie odpowiednich ewidencji, składanie deklaracji podatkowych, obliczanie kwot podatków czy przechowywanie ważnych dokumentów przed określony czas. Ilość obowiązków wynikająca z prowadzenia księgowości sprawia, że zdecydowana większość właścicieli firm decyduje się zatrudnić pracownika, który będzie się zajmował tylko księgami rachunkowymi lub korzysta z usług biur rachunkowych. Wyznaczenie osoby do sporządzania dokumentacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorca jest zwolniony z odpowiedzialności za prawidłowe rozliczenia.

 

Po czyjej stronie leży odpowiedzialność za błędy?

Ustawa o rachunkowości odpowiedzialność za błędy w księgach rachunkowych nakłada na osobę zarządzająca daną jednostką. Mówiąc prościej – za wykazanie nieprawidłowości w księgach rachunkowych konsekwencje ponosi przede wszystkim przedsiębiorca. W przypadku, gdy wykazana zostanie nierzetelność w prowadzeniu ksiąg, ich brak lub postępowanie niezgodne z przepisami, do konsekwencji prawnych zostanie pociągnięte również biuro rachunkowe, które miało prowadzić księgowość lub księgowa zatrudniona przez daną firmę. Warto zwrócić uwagę także na to, że księgowa zatrudniona u danego przedsiębiorcy na umowę o pracę będzie dodatkowo odpowiadać przed nim z tytułu niewłaściwego wykonywania obowiązków służbowych.

 

Przedsiębiorca może ubiegać się o odszkodowanie od biura rachunkowego pod warunkiem, że uchybienia nie wynikały z jego winy. Bardzo często zdarza się, że to osoba zlecająca prowadzenie księgowości nie dopełni swoich obowiązków (np. nie przedłoży wszystkich wymaganych dokumentów na czas). W związku z takimi sytuacjami prawo nakłada na biura rachunkowe obowiązek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej, dzięki czemu odszkodowanie jest pokrywane przez zakład ubezpieczeniowy.

 

Tylko w przypadku stwierdzenia popełnienia przestępstwa przez księgowego lub biuro rachunkowe, odpowiedzialność karna spada na nierzetelną jednostkę. Zgodnie z polskim prawem nie można nałożyć odpowiedzialności karnej na osobę, która w żaden sposób nie przyczyniła się do złamania prawa.

 

Decydując się na skorzystanie z usług zewnętrznej firmy prowadzącej rachunkowość warto poszukać wcześniej opinii na jej temat. W przypadku zatrudnienia wykwalifikowanego pracownika można poprosić o referencje od poprzednich pracodawców. Sprawdzenie rzetelności i uczciwości osób, którym powierza się prowadzenie ksiąg rachunkowych pozwoli uchronić się przed przykrymi konsekwencjami prawnymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *