Każdy przedsiębiorca, decydując się na powierzenie prowadzenia księgowości biuru rachunkowemu, oczekuje współpracy z profesjonalną i rzetelną księgową. Na co zwrócić uwagę podczas wyboru?
Kompleksowość usług
Wybierając biuro rachunkowe warto zwrócić uwagę przede wszystkim na zakres świadczonych usług. Nowoczesne biura rachunkowe nie tylko przejmują bowiem od przedsiębiorcy prowadzenie księgowości, ale stawiają sobie za cel odciążenie go także od spraw kadrowych, czy płacowych. Pomagają nawiązać również kontakt z kompetentnym doradcą podatkowym lub biznesowym, notariuszem, czy biegłym rewidentem. Kompleksowość świadczonych usług jest o tyle istotna, że powierzenie prowadzenia wielu spraw przedsiębiorstwa jednej firmie, daje możliwość skupienia się na rozwoju swojego biznesu przy jednoczesnym kontrolowaniu prowadzonych na jego rzecz działań.
Nie bez znaczenia pozostaje także postrzeganie pojęcia współpracy i prowadzenia spraw przedsiębiorcy przez biura rachunkowe. Zrozumienie potrzeb przedsiębiorcy i wyjście naprzeciw jego potrzebom to cechy, które powinna posiadać księgowa. Nie chodzi bowiem tylko, aby rzetelnie załatwiać sprawy bieżące, ale by przewidywać i pokazywać różne scenariusze, a następnie wspólnie z przedsiębiorcą wybrać optymalne dla niego rozwiązanie. Tak właśnie działa biuro rachunkowe 5-plus z Bielska Białej.
Profesjonalny zespół
Same chęci do prowadzenia biura rachunkowego nie wystarczą. Potrzebny jest zespół profesjonalistów, dysponujących wiedzą i doświadczeniem. Dlatego wybierając biuro rachunkowe warto zwrócić uwagę na kwalifikacje osób w nim pracujących. Ważne jest zatem wykształcenie kierunkowe, ale i podnoszenie kompetencji oraz poszerzanie wiedzy, czyli uczestnictwo księgowej w kursach lub szkoleniach.
Jak sprawdzić kwalifikacje księgowej? Przedsiębiorca może oczekiwać przedstawienia dyplomów i certyfikatów potwierdzających uczestnictwo w szkoleniach lub Certyfikatu Księgowego. Wprawdzie jego wydawanie przez Ministra Finansów zakończyło się w 2014 roku, jednak księgowe, które go uzyskały mogą się nim nadal posługiwać.
Bezpieczeństwo
Biuro rachunkowe prowadzące księgowość firmy ponosi odpowiedzialność za ewentualne błędy lub zaniedbania – to jeden z częstych powodów, dla których przedsiębiorcy decydują się na powierzenie swoich finansów profesjonalnej księgowej. Gwarancją bezpieczeństwa jest ubezpieczenie OC, którym objęta jest odpowiedzialność cywilna za szkody wyrządzone w związku prowadzoną działalnością. Należy zaznaczyć, że posiadanie ubezpieczenia OC przez przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych jest obligatoryjne. Dlatego wybierając biuro rachunkowe należy zweryfikować posiadanie aktualnego ubezpieczenia OC.
Warto zwrócić także uwagę na kwotę ubezpieczenia. Zgodnie z ustawą kwota minimalna suma ubezpieczenia wynosi równowartość 10000 euro. Niektóre biura rachunkowe decydują się jednak na rozszerzenie zakresu ochrony. Jeśli zatem księgowa w Bielsku oferuje ochronę ubezpieczeniem dodatkowym, powinien być to kolejny argument na rozpoczęcie współpracy.
Zasady współpracy
Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę podczas wyboru biura rachunkowego, jest sposób dostarczania dokumentów i komunikacja z biurem. Jeżeli biuro korzysta ze specjalnie dedykowanych prowadzeniu księgowości programów, to za ich pośrednictwem przedsiębiorca może wysyłać także wszystkie faktury i inne dokumenty. Ułatwiają one ponadto komunikację pomiędzy księgową a przedsiębiorcom, informując m.in. o aktualnie podejmowanych przez nią aktywnościach, udostępniając comiesięczne rozliczenia, czy przypominając o płatnościach
Sam zdecydowałem się na biuro stacjonarne. Stacjonarne biuro ma szansę załatwienia czegoś u Ciebie w urzędzie szczególnie gdy są jakieś delikatne sprawy. Druga sprawa to że możesz się poradzić twarzą w twarz o sprawy o które wirtualnie nikt Ci nie odpowie bo są zbyt wrażliwe..