5 najczęstszych błędów SEO popełnianych przez właścicieli sklepów internetowych

sklep-internetowy

Pozycjonowanie stron internetowych do najłatwiejszych czynności nie należy. Szacuję się, że czynników rankingowych mających wpływ na pozycję w Google jest ok 200. Im bardziej konkurencyjna branża, tym ilość czynników na które należy zwrócić uwagę wzrasta. Zdarza się jednak, że właściciele sklepów internetowych pomijają najbardziej kluczowe kwestie, przez co ich szanse na osiągnięcie wysokich pozycji w Google są bliskie zeru. Jakie błędy są popełniane najczęściej?

Błąd 1 – słaba prezentacja produktów

Dodałeś produkty i myślisz, że to to koniec Twojej pracy w kwestii prezentacji asortymentu? Wyobraź sobie, że jest kilkanaście innych sklepów, które sprzedają ten sam sprzęt. Dlaczego Google miałoby pokazać użytkownikom właśnie Twoją stronę? Jeśli karta produktu w sklepie składa się tylko z jednego zdania, w którym brakuje wielu istotnych informacji: parametrów technicznych, zastosowania, właściwości – możesz pożegnać się z sukcesem w e-commerce. To, że treść odgrywa obecnie dużą rolę w pozycjonowaniu to jedno. Pamiętaj, że użytkownik nie kupi produktu, o którym nie mają żadnego pojęcia. Jako właściciel sklepu internetowego musisz się wyróżnić wśród dużej konkurencji. Skup się na poniższych elementach:

Parametry techniczne – uzupełnij sekcję z parametrami technicznymi. W przypadku bardziej specjalistycznych produktów, może to przesądzić o zakupie.

Długi opis –Skup się na zaletach swojego produktu i umieść zwroty, które zachęcą użytkownika do kupna. Opowiedz również o właściwościach i zastosowaniu, tak żeby użytkownik był pewny, że dokonuje słusznego wyboru.

Opinie – poproś klientów o dodanie opinii, które w naturalny sposób nasycą stronę frazami ważnymi dla procesu pozycjonowania. Dodatkową zaletą opinii jest oczywiście ich pozytywny wpływ na odczucia użytkowników. Dobra rada: zaproponuj klientom dodatkowy rabat za wystawienie opinii.

Błąd 2 – brak informacji o sklepie

Uwierz, że nikt nie lubi robić zakupów w miejscu, którego nie zna. Daj się więc poznać swoim klientom.  Przedstawienie się w zakładce: „O firmie” to absolutne minimum w tej kwestii. Dodaj najważniejsze informacje o firmie: kiedy powstała, co sprzedaje i gdzie ma swoją siedzibę. Inne miejsca w których nie powinno Ciebie zabraknąć:

–  serwisy z opiniami, np. opineo.pl

–  media społecznościowe

–  Google Moja Firma

Błąd 3 – linki do sklepu

Częstym błędem właścicieli sklepów internetowych jest to, że kwestie linkowania zostawiają w 100% firmom zewnętrznym. Tymczasem jest wiele miejsc, do których dostęp ma tylko właściciel. Najbardziej oczywistym przykładem są tutaj strony producentów, które umożliwiają dodanie odnośnika do strony dystrybutora (czytaj sklepu). Często producenci wymagają bezpośredniego kontaktu z osobą, z którą była podpisywana umowa handlowa. Inna sprawa to różnego rodzaju akcje, w które angażuje się właściciel: konferencje, sponsoringi, promocje. Tego typu wydarzenia mają często swoje strony internetowe, na których można zostawić link.

Błąd 4 – brak zaangażowania

Historia, jakich wiele: właściciel sklepu podpisuje z agencją umowę na pozycjonowanie. Firma przygotowuje audyt i wysyła maila z prośbą o zaakceptowanie poprawek. Mija miesiąc, dwa, trzy – właściciel jednak nie odpowiada, spodziewając że agencja wykona kilka magicznych czynności, które wyniosą go na pierwsze strony wyszukań. SEO to jednak nie magia, a ciężka i systematyczna praca, zarówno po stronie agencji, jak i klienta, na którym spoczywa konieczność współpracy – chociażby w tak podstawowej kwestii jak akceptowanie poprawek.

Błąd 5 – małe pieniądze ; – )

Punkt, którego nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu, czyli budżet na pozycjonowanie. Jeśli jakaś agencja mówi, że Twój nowy sklep z budżetem 500 zł/miesiąc za pół roku będzie  w TOP 10 na felgi, to lepiej żebyś przeznaczył te pieniądze na zakup totolotka. Prawdopodobieństwo, osiągnięcia  pozycji w Google jest tu bowiem porównywalne do wygranej na loterii. Dlaczego? Po pierwsze kwota, którą agencja będzie mogła przeznaczyć na linki jest o wiele mniejsza niż to, co przeznaczasz na usługę. Pamiętaj, że firma musi opłacić pracownika, narzędzia, biura, serwery, domeny itd. Po drugie: strony, które znajdują się w Google na najbardziej konkurencyjne frazy, prawdopodobnie przez kilka, a może nawet kilkanaście lat intensywnie pracują na rozwój serwisów. Pozycjonowanie jest kosztowną i długotrwałą czynnością. Bez odpowiedniego budżetu nie jesteś w stanie zrobić pozycji, no chyba że chcesz sprzedawać zakrętki do słoików, albo paść owce w Bieszczadach 😉

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *