Kiedy potrzebny jest wywiad gospodarczy?

Prowadząc różne działania gospodarcze, należy wcześniej dokonać odpowiedniego researchu. Bez konkretnych i dokładnych danych, nie można być całkowicie pewnym swoich starań. Takie rozeznanie nazywa się wywiadem gospodarczym. Sprawdźmy, jak i kiedy należy go przeprowadzić.

Co to jest wywiad gospodarczy?

Wywiadem gospodarczym jest pozyskiwanie informacji na temat przedsiębiorstw, a nawet państw. Polega on na tym, że podmiot wywiadowczy zbiera wszelkie informacje dotyczące danej działalności gospodarczej. Dotyczy to, w szczególności, sytuacji finansowej, prawnej, handlowej i ekonomicznej danego przedsiębiorstwa. Firmy zajmujące się wywiadem gospodarczym, przeprowadzają go na zlecenie innego podmiotu. Dzięki temu, firma może upewnić się, czy jej przyszły partner nie ma jakichś ogromnych długów, czy problemów wewnętrznych. Dodatkowo, pozwala na sprawdzenie, czy przeciwko niemu jest toczone postępowanie sądowe. Wywiad gospodarczy przeprowadzany jest dla zapewnienia bezpieczeństwa, uniknięcia strat, a nawet zyskania przewagi konkurencyjnej. W większości przypadków, są to działania legalne. Należy pamiętać, że wywiad gospodarczy nie jest szpiegostwem korporacyjnym, czy gospodarczym.

Rodzaje wywiadu gospodarczego

Powyższa definicja jest bardzo ogólna. W rzeczywistości, wywiad gospodarczy jest niesamowicie skomplikowanym pojęciem. Szersze rozwinięcie tego zagadnienia wymaga, by rozróżnić konkretne rodzaje wywiadu gospodarczego:

  • Business Intelligence, czyli analiza i strategia. Wykorzystuje się tutaj najróżniejsze systemy informatyczne. Zebrane dane, nawet te najmniejsze, są poddawane dokładnej analizie, często za pośrednictwem zaawansowanych algorytmów i narzędzi analitycznych. Na podstawie zebranych informacji, proces business intelligence pozwala na dokładne określenie planów i przyszłych celów, co później ewoluuje w konkretną strategię działań na dany okres czasu.
  • Due diligence jest analizą wszelkich informacji na temat danego przedsiębiorstwa, pod względem jego sytuacji prawnej i podatkowej.
  • Economic Intelligence to proces, podczas którego bada się zdolności produkcyjne, ilość dostępnych zasobów, czy możliwości prowadzenia inwestycji za granicą.
  • Commercial Intelligence to jedna z najstarszych form wywiadu gospodarczego. Polega na zbieraniu informacji o konkurencji, sytuacji prawnej, a także kondycji handlowej przedsiębiorstwa i jego powiązaniach z innymi podmiotami. Dotyczy również wszystkich innych aspektów związanych z jego działalnością i mających jakikolwiek wpływ na funkcjonowanie firmy.

Kiedy powinniśmy zdecydować się na wywiad gospodarczy?

Żyjemy w erze informacji, co oznacza, że każdy, nawet najmniejszy fakt, może mieć ogromny wpływ na naszą firmę. Wywiad gospodarczy pozwala na dopasowanie naszych działań do działań konkurencji. Oprócz tego, możemy też wykorzystać go do sprawdzenia naszych przyszłych partnerów, szczególnie gdy zamierzamy poważnie inwestować we współpracę. Zlecenie takich działań może bardzo pozytywnie wpłynąć na przyszłość naszego przedsiębiorstwa. Ilość pozyskanych informacji pozwoli na efektywne zaplanowanie działań i opracowanie dokładnej strategii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *