Czym są usługi VAS?

VAS to skrót od angielskiego terminu Value Added Services  oznaczającego dosłownie usługi wartości dodanej. W praktyce określenie to odnosi się do szerokiego wachlarza usług świadczonych przez firmę w celu podniesienia wartości własnego produktu czy oferty. Usługi VAS dotyczą wielu gałęzi gospodarki, a jednym z popularniejszych propagatorów tego typu oferty są przedsiębiorcy związani z branżą logistyczną (transport i magazynowanie).

Co daje przewagę konkurencyjną, czyli usługi VAS a ilość zleceń

Standardowe procedury, nawet najlepiej skalkulowane i dopracowane pod względem logistycznym nie stanowią już czynnika decydującego wyborze konkretnej oferty. Marketing w swej czystej postaci również od dawna nie jest tak efektywny w zalewie informacji i ofert. Tę prawdę szczególnie mocno odczuwa branża transportowo-magazynowa. Wyśrubowane normy i koszty na granicy opłacalności nie pozwalają na wiele więcej, a konkurencja wciąż depcze po piętach. W takim przypadku należy zastanowić się, czego jeszcze potrzebuje konkretny klient i które z tych potrzeb może spełnić operator logistyczny.

Czym w praktyce jest VAS?

Rozszerzenie oferty o usługi VAS polega na wdrożeniu takich rozwiązań, które podniosą wartość świadczonych usług w odczuciu klienta. To nie tylko wypełnienie podstawowych zadań w ramach świadczonych standardowo usług, ale spersonalizowanie oferty i dopasowanie jej do konkretnych potrzeb. Więcej – to wykraczanie poza podstawowe oczekiwania i potrzeby klienta po to, by dać mu poczucie satysfakcji i zadowolenia z usługi, jakiego nie spodziewałby się w razie standardowych procedur.

Operatorzy logistyczni mają szerokie pole manewru w tworzeniu oferty usług VAS, bowiem i potrzeby klientów są bardzo różnorodne. Klientelę stanowią przedstawicie różnych branż i każda z nich potrzebuje odmiennego potraktowania. Podstawowy proces logistyczny polegający na magazynowaniu i/lub transporcie towarów z punktu A do punktu B może zostać poszerzony na przykład o:

labeling – czyli po prostu etykietowanie. W przypadku odzieży może to być uzupełnianie metek o kolejne dane (np. kody EAN, metki cenowe itp.), dla zabawek czy towarów importowanych może to być dodawanie polskich wersji językowych;

copacking – szczególnie przydatne w branży FMCG, kosmetyce czy prasie i oznaczające tworzenie zestawów produktowych. Przykładem może być dodanie próbek kosmetyków uzupełniających pielęgnację produktem głównym lub dodanie płyty DVD do książki czy czasopisma;

repacking – popularne okresowo pakowanie specjalne, choć dla każdej branży oznacza to coś innego i jest przydatne w innym terminie. Pakowanie zabawek czy biżuterii na prezent w okresie przedświątecznym oraz pakowanie standardowych opakowań słodyczy w ozdobne nakładki np. przed Wielkanocą to najbardziej typowe przykłady.

Zakres dodatkowych usług VAS – wymagania

Oczywiste jest, że każda branża ma swoje wymagania i ograniczenia, którym nie każdy operator logistyczny sprosta. Przykładowo, obsługa branży farmaceutycznej wymaga dodatkowych zezwoleń i nierzadko odpowiedniej infrastruktury zapewniającej zachowanie wysokich norm czystości. Branża technologiczna z kolei wymusza zachowanie najwyższych norm kontroli i precyzji z uwagi na wysoką wartość powierzonych dóbr.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *